Vi svenskar lever allt längre och det finns ett ökat fokus på träning och hälsa. Forskning visar att regelbunden träning saktar ner ditt åldrande och bidrar till en ökad förväntad livslängd. Faktum att ju äldre vi är desto viktigare blir träningen. Idag lever allt fler pensionärer en aktiv livsstil med motion. Detta är hälsosamt både psykiskt och fysiskt. Nedan kikar vi närmare på bra träningsövningar för pensionärer. 

Styrketräning för seniorer

I takt med att vi åldras så minskar vår muskelmassa. Det är därför oerhört viktigt för seniorer att hålla sig i form med styrketräning. Mer kraft betyder också mer energi och högre livskvalitet. När det gäller träning för äldre så skall man tänka på följande: 

  • Styrketräna gärna flera gånger i veckan
  • Be gärna om hjälp på gymmet att sätta samman ett träningsprogram för dig 
  • Många nyttiga övningar kan utföras i hemmets lugna vrå
  • Se till att träna olika muskelgrupper

Träna minst 30 minuter per dag 

Det finns en tumregel som rekommenderar att man är fysiskt aktiv minst 30 minuter per dag men gärna mer. Det tar nämligen tid för att träningen skall ha önskad effekt på din kropp. Seniorer kan eventuellt dela upp dessa 30 minuter i flera kortare pass. Det viktiga är dock att man blir lite andfådd. Vi är alla olika men här är bra exempel på fysiska aktiveter som gör susen:

  • Cykling
  • Skidor
  • Simning
  • Snabba promenader
  • Dans
  • Jogging 
  • Ta trapporna istället för hissen 
  • Intensiv lek med barnbarnen 

Träningsvärk – lyssna till din kropp

Alla som är fysiskt aktiva får emellanåt träningsvärk. Detta blir ännu mer påtagligt när man blir lite äldre. Träningsvärk kan vara några dagar och det är viktigt att lyssna till sin kropp. Tänk på följande:

  • Undvik träning när du har träningsvärk
  • Om du har smärta i en muskelgrupp så kan du träna andra muskelgrupper
  • Undvik rörelser som du inte är van vid eftersom dessa kan ger muskelvärk. 
  • Gör aldrig något som känns fel eller gör ont i din kropp 
  • Kontakta läkare eller vårdcentral om träningsvärken varar mer än en vecka 

Hälsosam kost

Träning i all ära men hälsosam kost är minst lika viktigt för seniorers hälsa. Vår förmåga att ta upp näring avtar i takt med att vi blir äldre. Följande är viktigt för seniorer som vill kombinera kost med träning:

  • Ät mycket proteinrik mat som kött, fisk och ägg.
  • Undvik eller minska sötsaker och onyttig mat
  • Tillför gärna extra vitaminer till din kost 
  • Prioritera kalorisnål mat om du är överviktig
  • Undvik att småäta mellan måltiderna.