Träning och fysisk aktivitet är som bekant bra för hälsan. Detta gäller för både vuxna och barn. Det finns flera positiva effekter med träning för barn. Fysisk aktivitet redan vid ung ålder motverkar fetma och andra folksjukdomar som ökar markant med åldern.

Det är nyttigt för barnen att vara fysiskt aktiva och komma bort från mobilen och surfplattan. Barn som tränar sover bättre och uppvisar mer livsglädje. Träning vid tidig ålder stärker också skelettet och motverkar framtida benskörhet och andra hälsoproblem.

Träningsmetoder

Träning för barn är som mest effektiv när den kombinerar nytta med nöje. Ju roligare det är att träna desto större är sannolikheten att det blir en kontinuerlig aktivitet för barnen. Kreativitet är viktigare än allt för ambitiösa mål. Här är några enkla och roliga träningsmetoder för barn:

  • Cykling – att cykla är både befriande och nyttigt för de små.
  • Aktiv sport – gillar ditt barn fotboll, tennis, basket eller ishockey? Låt ditt barn välja en sport som passar just honom eller henne.
  • Träning i naturen – låt barnen springa eller jogga ute i trädgården eller i parken.
  • Hopprep – roligt och bra för koordinationen
  • Hoppa i studsmatta – detta är både äventyrligt och fysiskt krävande för barnen.

Träna en stund med ditt barn

Vardagen hos de flesta familjer är ofta stressig med jobb, familjeplikter och annat. Det finns dock flera enkla aktiviteter som föräldrar kan göra tillsammans med sina barn. Dessa aktiviteter behöver inte ta lång tid och är en investering i dina barns hälsa och framtid.

  • Gå och bada / simma – simning är både roligt och mycket hälsosamt. En tur till badhuset eller stranden behöver inte ta lång tid. I simning används nästan alla kroppens centrala muskler.
  • Cykelturer med barnen – cykelturer är en rolig och nyttig familjeaktivitet.
  • Spela fotboll med barnen – barn älskar att utmana vuxna i olika sporter. Turas om att stå i mål och lägga straffar.
  • Jogga eller springa tillsammans – ta med barnen på din nästa joggingrunda ute i parken och se hur länge dessa kan hänga med.
  • Klättra i träd – många barn älskar att klättra i träd eller balansera på staket. Detta kombinerar äventyr med balans och koordination.

Lyssna på barnet

Likt det mesta i livet så rekommenderas det måttfullhet när det gäller träning för barn. Det är viktigt att inte överdriva träningen för barnen. Konsekvenserna av att överanstränga barnet kan innebära onödiga skador och slitningar och tappat intresse. Det är viktigt att man lyssnar till sitt barn. Alla barn är unika individer med unika behov och intressen. Det handlar ju om ditt barns hälsa och välbefinnande. Träning skall vara något kul och motiverande för barnen. Förklara vikten av motion för ditt barn med låt honom eller henne välja aktiviteterna och frekvensen på övningarna.