Intervallträning är en kombination av hög och låg belastning. Genom olika typer av intervallträning förbättrar man uthållighet, snabbhet och styrka, och givetvis ger dessa tre en bättre kondition. För att det ska vara intervallträning varvar du hög intensitet med låg intensitet, den låga intensiteten är en viloperiod som är själva intervallen. Beroende på vilken nivå och inom vilken sport du bedriver ser övningarna olika ut.

HIIT

HIIT står för högintensiv intervallträning och studier visar att denna träningsform inte bara är bra för kondition och uthållighet utan också för minnet och inlärningsförmågan. Denna träningsform har använts som projekt i skolor för att förbättra elevers inlärningsförmåga genom att de haft tre extra gympapass i veckan och således börjat dagen med ett intervallpass. Studier före detta har visat att 20 minuters intervallpass tre gånger i veckan under 6 veckor förbättrade resultatet i ett minnestest som testpersonerna tog före träningen började, och sedan 6 veckor senare.

Det som hände var att deltagarna förbättrade sin fysik samt fick en högre koncentration av proteinet BDNF. BDNF hjälper till med nybildning av hjärnceller samt för inlärnings- och minnesförmågan.

För en växande hjärna som fortfarande utvecklas visar detta hur viktigt det är att regelbundet få upp pulsen, och lika viktigt är det för vuxna och färdigväxta hjärnor att bibehålla sin förmåga. Genom att köra tre korta pass i veckan kan du alltså hjälpa din hjärna att bibehålla kapaciteten bättre.

Exempel på sprintpass

För att köra intervallträning kan du göra på följande vis om du tycker om att springa. Värm upp och mjuka upp i minst fem minuter. Välj sedan ett av följande:

  • Minutpass 1:1 -1 minut intervall, 1 minut vila. 5 -8 repetitioner.
  • Maxsprint -30 sekunder maxsprint 2 – 3 minuters vila. 5 – 8 repetitioner.
  • Tabataintervaller -20 sekunders sprint, 10 sekunders vila. 8 repetitioner.

Se till att jogga ner i minst fem minuter och glöm inte stretcha ordentligt. Du kommer garanterat få upp flåset, komma i bättre form och tänka bättre. Lycka till!