Att ge kroppen en ordentlig genomkörare utomhus kan vara skönt och även tidsbesparande. Du slipper ge dig iväg till gymmet och kan sköta träningen hemma på tomten eller i parken samtidigt som du får frisk luft och solsken på dig. Här går vi igenom några övningar som kommer att göra dig svettig och ge dig lite träningsvärk om du är otränad. Tänk dock på att börja lugnt, värm upp, träna, varva ner och stretcha efteråt.

Övningar

Börja stående. Ta ett kliv framåt. Böj knäna så att främre benet är i 90 graders vinkel och bakre benets knä nästan nuddar marken. Gå upp till stående igen och gör likadant fast med andra benet först. Du ska röra dig framåt för varje kliv du gör. Detta tränar rumpa och lår i första hand. Prova med 15×3 repetitioner. För att öka svårigheten kan du använda dig av hantlar så att du aktivt får jobba med vikter. Här väljer du själv vad som känns bra och är en lagom vikt för dig.

Har du fysiken till det så gör du dem på tå, annars på knäna. Om du inte kan det heller går det att göra armhävningar eller push-ups mot en bänk eller en mur. Detta kan avlasta knän och handleder vid olika ledproblem men ändå göra att du kan träna en variant av stående armhävningar.

Hela kroppen tränas, även konditionen. Det är flera moment.

  • 1.Börja stående.
  • 2. Gå ner till armhävningsposition.
  • 3. Vänd och gå uppåt igen med händer och tår i marken. Fötter och händer ska vara på samma linje. Hoppa eller kliv framåt.
  • 4. Gör ett upphopp med lodrät kropp och klappa ihop händerna över huvudet. Se till att hoppet är en liten bit över marken och svikta i benen när du tar mark.