Cykling kan vara en mycket bra motionsform om du känner för det. Om du exempelvis lider av hälsporre känns det inte alltid så intressant att gå ut och gå eller jogga, och då kan cykling vara ett alternativ. Dessutom kommer du längre och får se lite annat än den vanliga joggingrundan.

Cykla gärna minst 30 – 35 minuter om dagen som ett rent motionspass, och för ännu mer vardagsmotion tar du cykeln till jobbet eller till affären. Att cykla är en skonsam motionsform för dig med grov övervikt eller vissa fot- och knäbesvär. Cykling är även bra för ryggen och magmuskulaturen, så väl som för låren.

Fördelar med att cykla

Du kan minska risken för hjärtinfarkt med upp till 50 %. Har du ryggsmärtor kan tramprörelserna stimulera muskler du har kring ryggkotorna, du stärker korsryggen och kan förhindra diskbråck. Även om du kanske har lite ont i knäna så är själva cykelrörelsen välgörande för knäna. Knälederna kan förbättras och brosket kan skyddas och stärkas vilket leder till mindre smärta och ökad rörlighet. Det sägs också att fagocyterna som finns i kroppen, alltså cellerna som äter upp och rensar bort bakterier, stimuleras av cykling och hjälper till att sänka toxinnivåerna i kroppen.

Att cykla i kuperade områden med backar gör också att du får olika motstånd och får anstränga dig lite olika på olika ställen, så med rätt terräng kan du nästan köra intervallträning om du så vill. Eller backträning med cykel. Backar är riktigt bra för både kondition och styrka. Frisk luft och solsken får du på köpet, så du behöver sannolikt inte ta extra D-vitamin för att hålla dig pigg. Nu måste du inte ha en terränggående cykel för att kunna cykla i lite mer kuperad terräng. En vanlig cykel på skogsvägar och grusvägar fungerar perfekt. När du kommer hem igen så tänk på att stretcha lite innan du duschar och går vidare med dagen.