Har du ett stillasittande arbete eller inte rör dig nämnvärt, eller du har kanske till och med skador som gör att du inte kan jogga, sprinta och hoppa? Ingen fara, du kan promenera istället. Promenader är en jättebra motionsform bara du ser till att hålla lite tempo så att du ändå får upp pulsen.

Nyttan med en promenad om dagen

För att du ska kunna få ut någon form av träning av promenaden går du i rast takt runt en halvtimme per dag. Detta stärker hjärtat och minskar kolesterolnivåerna. Du kommer öka din muskelmassa, förbränna mer fett och energi samt öka ämnesomsättningen. Promenerandet stärker och stimulerar leder och ben, du får solsken på dig som hjälper till att hålla uppe D-vitaminnivåerna som hjälper immunförsvaret och det minskar stress och ångest.

Du kanske inte har någon kondition alls och inte har motionerat på flera år. Då är det hög tid att börja. Ta med din partner eller en vän och gå ut och gå en halvtimmes promenad varje dag. För att komma igång kan du ta kortare promenader till en början, men redan efter de första dagarna bör du öka på tiden så att det blir minst en halvtimme. Tempot är också något som kan stegras efter hand när du har vant dig vid att röra lite på dig igen. Gå inte ut allt för hårt de första gångerna.

Använd rätt skor

Bra skor är att föredra för att förebygga benhinneinflammation eller problem med fötter och knän. Det blir dessutom mycket roligare om du har rätt skor som känner dig lätt om fötterna i. Ett par bra gymnastikskor är en bra investering, men skor som då är avsedda för lättare motion, inte löpning. Att ha en vattenflaska med dig kan också vara en bra idé. Du kan öka belastningen med att gå längre eller fortare, samt att gå i kuperad terräng eller i skogen. Blir du lite varm och svettig har du gjort ett bra jobb.