För att kombinera styrketräning med balans kan du göra balansträning med vikter. Det ger visserligen något sämre styrkeeffekt än ren styrketräning, men å andra sidan kommer det ge en mer allsidig träning för hela kroppen. Du kommer åt många små muskler som du normalt sett inte kommer åt via gymmets maskiner samtidigt som balansen tränas upp. Det ger en allsidig vinst.

Övningar

Många av de vanliga balansövningarna kan göras med extra vikter i händerna. Det gör ofta till en början att de med aningen sämre balans kommer att få hitta och träna upp en ny balanspunkt eftersom det blir annorlunda med vikter men så snart den punkten är hittad kommer träningsvärken ta dig till en helt ny nivå av medvetenhet om kroppens alla småmuskler.

  • Stå på en balansbräda och håll balansen samtidigt som du tränar biceps eller triceps med hantlar.
  • Stå på balansbräda och håll armarna raka med hantlar i händerna. Raka armar utåt sidorna till axelhöjd innan du återgår neråt mot låren igen. Detta tränar axlar, armar, bröst och rygg. Det är viktigt att du står med rak rygg.
  • Stå på balansbräda och för armarna rakt uppåt istället, fortfarande med hantlar i händerna.
  • Utfallssteg med hantlar gör underverk för både balans, rumpa och lår.
  • Gå ner till armhävningsposition med hantlarna vilande mot golvet eller marken och raka armar. Lyft växelvis armarna som om du boxades mot marken. Detta tränar styrka och balans i mer eller mindre hela kroppen. Ryggen och magen får sig en genomkörare också.
  • Stå på en balansbräda med hantlar i händerna, rak rygg och böj benen. Gå ner en bra bit, sakta, innan du sakta går upp igen.

Överträna inte. Ta hellre ett mindre antal repetitioner till en början och utöka gradvis.

Tänk på att värma upp ordentligt innan du börjar träna, samt att du varvar ner kroppen efteråt med kanske en rask promenad som undan för undan blir till ett makligare tempo och stretcha efteråt.