Välkommen! Vad roligt att just du hittade hit. Här kan du lära dig mer om friskvård, träning och motion för både den som vill träna lite mer och för den som har en mer blygsam ambition. Träningsformer finns det många av, och det finns någon träningsform för alla, du måste inte börja jogga eller gå på gymmet om du känner dig bekväm med det.

Rör på dig och må bra

För att du ska må bättre och hålla kroppen i trim längre upp i ålder behöver du röra på dig och äta en balanserad kost. Över- eller undervikt kan på sikt vara väldigt skadligt och leda till följdsjukdomar. Detta kan du motverka genom friskvård, motion och träning.

Studier visar att motion gör dig smartare, piggare, tröttare, lugnare, motverkar ångest, minskar risken att drabbas av välfärdssjukdomar som hjärtproblem och det hjälper dig dessutom att hålla en bättre balans på både blodfetter och blodsocker. Användandet av mediciner inom vissa områden som till exempel antidepressiva medel och ångestdämpande, sömntabletter och insomningstabletter skulle kunna minskas genom en bättre balanserad diet och motion. Träning och motion ger dig ett ypperligt tillfälle att få bli lite fysiskt trött i en stillasittande värld, och du kan få ut dina innestående aggressioner mot en boxboll exempelvis. Träning frigör endorfiner som gör att du känner dig gladare och du hämtar energi ur träningen även om du för stunden blir trött.

Du kan gå på gym, jogga, träna hemma med pilates-bollar eller vikter, träna yoga, promenera, cykla, simma, klättra och mycket mer. Tänk bara på att följa läkares eller sjukgymnasts rekommendationer om du har någon typ av skada.